Hoe wij werken
Onderwijs gedurende de dag
Tik op een afbeelding voor meer info.
Welbevinden
desktop
Nieuwsgierigheid
Zelfverantwoordelijkheid
Samenwerken
Welbevinden
Gedurende de dag praten we met elkaar over emoties, leren we de kinderen relativeren, leren we ze kijken achter het gedrag van anderen. Zo worden ze sociaal weerbaarder en gaan ze sterker in hun schoenen staan. Door middel van de 8 symbolen van de Fidesmethodiek maken we gedrag bespreekbaar. Dit doen we wanneer het nodig is gedurende de dag.
Nieuwsgierigheid
Op De Bron gaan we niet uit van het gemiddelde leerling, we willen onderwijs op maat realiseren. Dit betekent op De Bron dat we ervoor zorgen dat de leerlingen worden aangesproken op hun niveau, door telkens te kijken naar wat een kind nodig heeft. Om dit te kunnen, geven de leraren op dezelfde momenten de instructies van rekenen, begrijpend lezen, lezen en andere vakken. Zo kunnen de kinderen instructie op maat ontvangen.
Leraren betrekken de leerlingen actief bij de instructie. De leraar doet eerst voor, daarna doet de leraar het samen met de leerlingen en daarna doet de leerling het zelf. Daarbij checkt de leraar telkens of de leerlingen het begrijpen. Sommige leerlingen hebben nog wat meer instructie nodig, dat kan, ze krijgen dan een verlengde instructie.
Zelfverantwoordelijkheid
We willen de leerlingen leren om zelfstandig te worden en eigenaar te zijn van het eigen leerproces. Om dit te kunnen, moeten de kinderen zich wel bewust zijn van het eigen leerproces. Gedurende de dag voeren de leraren gesprekken met kinderen, waarin ze vragen stellen over het plannen, het controleren van de taak en de reflectie daarop. Ze doen dit aan de hand van de cirkel “denken om te leren’.
De zelfverantwoordelijkheid wordt ook ontwikkeld door de kinderen te leren hoe ze hun eigen taken kunnen plannen. Vanaf groep 3 werken de kinderen met een dag- of weektaak.
Samenwerken
Leerlingen leren door samen te werken. Wanneer je een ander iets uitlegt of als je samen een opdracht maakt, verwerk je het geleerde. Dit kan pas als je de instructie goed hebt begrepen. Door het controleren van het begrip tijdens de instructie, weten we dat de leerlingen de taak kunnen maken.
Leerlingen treffen elkaar door het jaar heen ook in activiteiten zoals de ateliers en bijvoorbeeld het Bronpodium, waarvoor er groepsoverstijgend acts opgevoerd mogen worden waarin de kinderen hun talenten aan elkaar kunnen laten zien.
In de onderbouw ontmoeten de kinderen elkaar tijdens de opendeurendagen, waarin er in alle klassen gewerkt mag worden.
Daarnaast wordt er in de kleutergroepen veel samen in hoeken gewerkt. Deze hoeken worden bij elk thema weer helemaal aangepast. Zo wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld en het samen ontdekken en spelen gestimuleerd.
Educatieve partners
Op De Bron zien we ouders als onze educatieve partners in de ontwikkeling van de leerlingen. Dit is mogelijk wanneer er sprake is van een goed onderling vertrouwen tussen school en ouders. Aan het begin van ieder schooljaar spreken we met ouders met onze wederzijdse verwachtingen uit. Gedurende het jaar kunnen ouders altijd bij de leraren terecht wanneer er vragen zijn rondom de ontwikkeling van het kind. Daarnaast vinden er drie maal per jaar oudergesprekken plaats. De eerste gesprekken zijn vooral gesprekken over de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Tijdens de andere twee gesprekken wordt bekeken of de leerlingen de gewenste ontwikkeling hebben doorgemaakt. Leerlingen vanaf groep 5 zijn bij deze gesprekken aanwezig en maken samen met ouders en leraar afspraken over de ontwikkelpunten van de komende periode.
Op de pagina schooldocumenten vindt u nog meer informatie over ons onderwijs.